مضرات چای سیاه

در مقاله‌ی‌ی 10مورد ازمضرات چای سیاه سعی شده واقعیت افراط در نوشیدن چای صادقانه با شما به اشتراک گذاشته شوداحتمالا تا به حال به هر مقاله‌ای که سر زدید فقط از فواید چای گفته و از مضرات نوشیدن بیش از اندازه‌ی آن چیزی گفته نشده ، در این مقاله 10مورد از مضرات چای سیاه را با هم بررسی می‌کنیم .
پیش از هر چیز توجه به این نکته ضروری‌ است که چای درست مانند هر خوراکی دیگری ، اگر در مصرف آن افراط شود مضر خواهد بود پس اگر حد مصرف رعایت شود شاهد هیچ یک از مشکلات زیر نخواهیم بود .

مصرف زیاد چای به دلیل وجود کافئین ادرارآور است و بدن را دچار کم آبی می‌کند در نتیجه غلظت پلاسمای خون زیاد شده و عملکرد آنزیم ها مختل می‌شود و ممکن است مواد دفعی در بدن انباشته شود .

چای کمرنگ به‌عنوان یک نوشیدنی و مایع می‌تواند با ایجاد آبرسانی به سطح پوست برای پوست مفید است . اما زیاده روی در مصرف چای سبب ایجاد لک روی پوست و دندان‌ها می‌شود .

وجود کافئین و تانن موجود در چای همانطور که در بالا اشاره کردیم باعث می‎شود مواد زائد دفع نشوند ، همچنین مقدار زیادی از آب بدن دفع می‌شود وسبب بروز یبوست می‌شود که مشکلات گوارشی اثر منفی روی سلامت پوست ما دارد .

اثر منفی چای بر کبد-آی گراش

اگر دچار بیماری کبد چرب هستید ، پلی فنول موجود در چای می‌تواند اثر منفی بر آن داشته باشد و احتمال بروز سرطان را تشدید کند .

اثر منفی چای برقلب-آی گراش

کافئین موجود در چای ضربان قلب را تشدید می‌کند. مصرف بیش از اندازه چای باعث سوزش و درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه و قلب شوند .

چای به دلیل وجود کافئین می‌تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند . به همین دلیل توصیه می‌شود یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا چای ننوشید .

اگر دچار اختلال خواب هستید به هیچ عنوان شب هنگام و پیش از خواب چای ننوشید !

ایجاد سردرد ناشی از خوردن چای

نوشیدن چای سیاه یا قهوه در بسیاری از موارد به کاهش سردرد کمک می‌کند. کسانی‌که 5 تا 6 فنجان چای در طول روز چای یا قهوه می‌نوشند، لازم است بدانند احساس سردرد و سرگیجه شدید از عوارض کافئین زیاد است .

برخی از ترکیبات موجود در چای ممکن است موجب تهوع شوند؛ خصوصا وقتی به مقدار زیاد یا با معده‌ی خالی مصرف شوند.

تانن موجود در برگ‌های چای مسئول طعم تلخ آن است. طبیعت قابض تانن‌ها همچنین می‌تواند بافت دستگاه گوارش را تحریک کند و به‌طور بالقوه به علائم ناراحت‌کننده‌ای مانند تهوع و درد معده منجر شود.

میزان چایی که با مصرف آن این تأثیرات مشاهده می‌شود، بسته به فرد تفاوت دارد. افراد حساس‌تر ممکن است پس از نوشیدن فقط یکی دو فنجان (۲۴۰ تا ۴۸۰ میلی‌لیتر) چای، این علائم را تجربه کنند، درحالی‌که افراد دیگر ممکن است بتوانند بدون احساس هیچ‌یک از علائم آزاردهنده بیش از ۵ فنجان (۱/۲ لیتر) چای بنوشند.

اگر پس از نوشیدن چای متوجه هریک از علائم مذکور شدید، بهتر است مقدار مصرف چای را در هر وعده کاهش دهید. همچنین می‌توانید کمی شیر به آن اضافه کرده یا مقداری غذا همراه چای خود میل کنید. تانن‌ها می‌توانند به پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های غذا متصل شوند که می‌تواند تحریک گوارشی را به حداقل برساند.

 قرار گرفتن درمعرض سطوح بالای کافئین از نوشیدنی‌هایی مانند چای در دوران بارداری ممکن است خطر عوارضی مانند سقط جنین و وزن کم هنگام تولد نوزاد را افزایش دهد.

داده‌های مرتبط با خطرها مصرف کافئین در دوران بارداری مختلط است و هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه مقداری از آن بی‌خطر است. بیشتر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر میزان مصرف روزانه کافئین را در حد کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم حفظ کنید، خطر عوارض نسبتاً کم است. با‌این‌حال، کالج پزشکی زنان آمریکا توصیه می‌کند که بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف نشود.

میزان کل کافئین چای می‌تواند متفاوت باشد اما معمولاً بین ۲۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در هر فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر) است. بنابراین، برای احتیاط بهتر است که بیش از سه فنجان (۷۱۰ میلی‌لیتر) در روز چای ننوشید .

برخی افراد ترجیح می‌دهند که برای پرهیز از مواجهه با کافئین حین بارداری از چای‌های گیاهی فاقد کافئین مصرف کنند. اگرچه تمام چای‌های گیاهی برای دوران بارداری ایمن نیستند. برای مثال، چای‌های گیاهی حاوی شیرین‌ بیان ممکن است موجب زایمان زودرس شوند و باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

کافئین محرکی است که موجب عادت می‌شود و مصرف منظم چای یا هر منبع دیگری می‌تواند به وابستگی منجر شود. علائم ترک کافئین می‌تواند شامل سردرد، تحریک‌پذیری، افزایش ضربان قلب و خستگی باشد.

سطح مواجهه‌ی مورد نیاز برای ایجاد اعتیاد، بسته به شخص می‌‌تواند به‌طور قابل‌توجهی متفاوت باشد. با‌این‌حال، برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ممکن است حتی پس از ۳ روز مصرف متوالی شروع شود و شدت آن در طول زمان بیشتر شود .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *