فرهنگ چای در ایران

از 30کشور برتر مصرف کننده‌ی چای ، 50درصد یعنی 15 کشور در منطقه‌ی خاورمیانه قرار دارند . این منطقه و شمال آفریقا یک چهارمه کل چای مصرفی جهان را تضمین می‌کنند . ایران در این فهرست پیشتاز است ، به طور متوسط یک ایرانی در سال 1.5 کیلوگرم چای مصرف می‌کند که پس از بریتانیا ، ترکیه و ایرلند قرار دارد .

تاریخ چای در ایران

ایرانی ها فقط چای را زیاد مصرف نمی‌کنند ، بلکه آن را پرورش هم می‌دهند . اعتقاد بر این است که چای برای اولین بار در زمان سلسه‌‌ی صفویه (1501-1722) توسط بازرگانان چینی که در جاده‌ی ابریشم سفر می‌کردند به آنها معرفی شد .

در سالهای اولیه‌ی سلطنت قاجار (1928-1789) چای در ایران امتحان می‌شد ، این اولین تلاش بی نتیجه بود . زمانی که دیپلمات ایرانی کاشف السلطنه به هند اعزام شد ، موفق شد از مزارع چای بازدید کند ، نکات و ترفند های ارزشمندی را بیاموزد و با یک جعبه‌ی 4000 گیاهی به خانه برگردد .

امروزه در شمال ایران در سواحل دریای خزر چای کشت می‌شود که بخشی از نیاز داخلی چای را تامین می‌کند .این تولید داخلی چیزی حدود 30درصد تقاضا را پوشش می‌دهد .بقیه‌ی چای وارداتی است و سریلانکا یکی از تامین کنندگان اصلی آن است .

به احتمال زیاد براتون اتفاق افتاده که یک بسته چای 500 گرمی خریدید و پس از دم کردن اصلا از رنگ و طعمش خوشتون نیومده ولی مجبور بودید حداقل تا اتمام بسته از همین چای استفاده کنید و  برای خرید بسته بعدی چای همچنان مشکل پابرجاست چون از چگونگی شناسایی چای مرغوب و مطابق ذائقه تان اطلاعی ندارید.

فارغ از اینکه شما چقدر چای را می‌شناسید باید حق انتخاب داشته باشید و با انواع مختلف چای (کله مورچه، باروتی، شکسته، قلم و چای سبز) و کشورهای تولیدکننده چای (سیلان ، هند ، ایران ، چین) آشنا شوید.

تلاش کرده ایم قسمتی تخصصی برای خرید حداقلی چای با کمترین وزن ممکن آماده کنیم. که انواع چای ریز و درشت با زمان طبخ، طعم، رنگ و گسی متفاوت را شامل شود تا بتوانیم ذائقه ها و سلیقه های متنوع رو پوشش دهیم .

مزایای خرید از چای بازِ آی گراش

☕به جای خرید یک نوع چای به مقدار بسته بندی های متداول ، می‌توانید 5 بسته 100گرمی از مرغوب ترین چای های موجود در بازار
و کاملا خالص خریداری کنید و هر کدام به ذائقه‌تان خوشایند بود سفارش بیشتری بدهید .
☕ خودتان با ترکیب چند نوع چای مزه دلخواهتان را پیدا کنید . (ترکیبی)
☕انواع و اقسام چای مانند : سبز، سبز گل یاس، ترش و سفید به سبد خریدتان اضافه کنید . (تنوع)
☕بدست آوردن اطلاعات گهر بار در حوزه چای . ( تخصص)
☕خرید به ذائقه‌ی استان های مختلف و در کشور عزیزمان ( سایز و نوع چای)
یک بار امتحانش می‌ارزه، خودتو برای همیشه از انتخاب بد راحت کن!

انواع چای مصرفی در ایران

 فرهنگ چای در ایران ؛ وقتی از چای مصرفی ایرانی ها یاد می‌شود منظور چای سیاه است که دارای رنگ مشخص قهوه‌ای مایل به قرمز است . در میان ایرانی ها حتی صحبت در مورد چای کیسه‌ای هم توهین آمیز است ! شدت رنگ ، کیفیت چای را مشخص می‌کند .

مانند بسیاری دیگر از خاورمیانه‌ای ، ایرانی ها در افزودن مقدار زیادی آب به چای خود مردد هستند و نوع بسیار تیره و تلخ آن را تهیه می‌کنند .

دمنوش های گیاهی در ایران نیز مانند سایر کشورهای خاورمیانه رواج دارد . آنها چای را با گیاهان و ادویه های مختلف دم می‌کنند . رایج ترین آنها دارچین ، هل و زعفران هستند . چای لیمونیز نوع دیگری است که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که با لیموی خشک درست می‌شود .

با توجه به استقبال از چای های طعم دار ، تولید کنندگان سعی کرده اند از میوه هایی برای ترکیب با چای استفاده کنند .

چه چای کم رنگ ، چه چای پر رنگ در هر زمانی از روز می‌توانید چای را در خانه ، مغازه یا اغذیه فروشی ها پیدا کنید .

ایرانی ها برای به دست آوردن طعم و رنگ عالی ، سماور یا کتری را گاهی نزدیک به 45 دقیقه روی اجاق می‌گذارند . آنها معتقدند چای باید حداقل 15 دقیقه دم شود تا قهوه ‌ای مایل به قرمز درست ظاهر شود .

سپس چای را در لیوانی به شکل لاله سرو می‌کنند .چایخانه ها در ایران از دوران قاجار وجود داشته است . دیوارهای اکثر این چایخانه های باستانی با صحنه‌هایی از منظومه حماسی شاهنامه ، سروده شاعر نامدار پارسی گوی فردوسی نقاشی شده است .

چای خوری ایرانی

سنت های چای ایران و بسیاری از کشور های دیگر خاورمیانه بر اساس شیوه‌های روسی شکل گرفته است ، سماور گویای نفوذ روسیه برای برای این امر است .

می‌توان گفت سماور دو کتری است که روی هم قرار می‌گیرد ، کتری پایین حاوی آب و کتری بالایی دارای برگ های چای است .

ایرانی ها برای نوشیدن چای از لیوان های شفاف لاله ای شکل استفاده می‌کنند .

از آنجایی که این لیوان ها شفاف هستند ، مصرف کننده می‌تواند ببیند که چای او چقدر تیره است .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *