حقایق چای ، 40نکته درباره‌ی چای که نمی‌دانید !

حقایق چای

باید بدانید که یک فنجان چای سیاه خوشمزه سیلان باعث نشاط شما شده و روحیه‌ی شما را احیا می‌کند . هزاران سال پیش چینی ها آیین نوشیدن چای را آغاز کردند که توسعه و گسترش یافت و امروز تمام جهان را فراگرفته است .

در بسیاری از کشورها، یک فنجان چای نوشیدنی است که فرد روز خود را با آن شروع می‌کند .

همچنین چای ممکن است به عنوان نوشیدنی ملی انگلستان نیز شناخته شود ، اما تاریخچه‌ی طولانی و پر حادثه‌ای در سراسر جهان دارد ، در این مقاله از آی گراش 40 مورد از برترین حقایق چای را بررسی می‌کنیم .

 

  1. چای در قرن شانزدهم به اروپا رسید ، اما مردم 11000سال پیش در آسیا و خاورمیانه از قوری های سرامیکی استفاده می‌کردند .

2. طبق افسانه ها در سال 2732 قبل از میلاد امپراطور شن نونگ زمانی که برگ های یک درخت وحشی در دیگ آب جوش او افتاد چای را کشف شد .

3. چای در انگلستان در اصل یک محصول گران قیمت بود که فقط ثروتمندان توانایی خرید آن را داشتند .

4. این کشتی می‌تواند 10000 صندوق چای را در یک زمان حمل کند ، که برای تهیه 200 میلیون فنجان کافی است !

5. هنر خواندن برگ های چای را Autography می گویند .

6. ملکه آن به قدری چای می‌نوشید که یک قوری بزرگ نقره‌ای زنگوله ای را جایگزین قوری های کوچک چینی کرد .اولین سرویس چای به زمان سلطنت او بر‌می‌گردد .

7. در طول قرن هجدهم ، باغ های چای رایج شد . خانم ها و آقایان چای خود را در فضای باز و در کنار هم می‌خوردند ، این باغات چای مراسم چای خوری را بیش از پیش مد کرد و مکان مهمی برای ملاقات خانم ها و آقایان بود که آزادانه و بدون انتقاد با هم ملاقات می‌کردند .

8. در سال 1840 چای بعد از ظهر ، توسط آنا ، هفتمین دوشس بدفورد در انگلستان معرفی شد . او حدود ساعت 4 بعد از ظهر گرسنه می‌شد و این سنت آغاز شد .

9. فنجان های چای  همیشه دسته نداشتند . در ابتدا انگلیسی ها فنجان های بدون دسته را تحت تاثیر کاسه های چینی می‌ساختند .

10. نوشیدن چای نسبت به نوشیدن قهوه کافئین کمتری تولید می‌کند . به این دلیل است که سطوح بالای آنتی اکسیدان موجود در چای باعث کاهش جذب کافئین می‌شود که منجر به افزایش ملایم تر کافئین در سیستم شما و یک دوره هشیاری طولانی تر می‌شود .

11. چای در ابتدا خطرناک تلقی می‌شد . در قرن هفدهم، دانشمندان فکر می کردند که چای برای سلامتی مضر است. به دلیل مقاله ای بود که توسط یک پزشک فرانسوی در سال 1706 منتشر شد که اکثر مشروبات الکلی و نوشیدنی های کافئین دار داغ را به عنوان داروهای خطرناک اعلام کرد که باعث ایجاد گرما در داخل بدن می شود که در نهایت منجر به مرگ می‌شود . وی از مردم خواست در مصرف این مواد اعتدال کنند .

12. برخی از فرهنگ ها کره را به چای خود اضافه می کنند در هیمالیا، اضافه کردن کره به شیر و چای غیر معمول نیست. اعتقاد بر این است که چربی و نمک در آن ارتفاع شما را بهتر هیدراته نگه می دارد .

13. چای شما را کم آب نمی کند علیرغم باور عمومی که چای شما را کم آب می کند، یک مطالعه متقاطع در وب سایت Tea Advisor نشان داد که چگونه 21 شرکت کننده 20 تا 55 ساله از نظر هیدراتاسیون در یک دوره 24 ساعته تحت نظر بودند. نیمی از گروه یک لیتر آب مصرف کردند در حالی که گروه دیگر 6 لیوان چای مصرف کردند و هر دو سطح هیدراتاسیون یکسانی داشتند .

14. از دیگر حقایق چای این است که ، چای رطوبت را جذب می‌کند و بنابراین می‌توان از آن برای نگهداری اقلام استفاده کرد ، می‌توانید یک کیسه چای را در کیسه‌ای از چیپس بیندازید تا ترد بماند .

15. درخت چای می تواند بسیار رشد کند اگر برگ های آن را نچینید درخت چای می تواند تا 15 متر رشد کند. درختان چای که برداشت می‌شوند کوتاه‌تر هستند و فقط تا ارتفاع کمر شما رشد می‌کنند .

16.لیپتون برند چای پیشرو در جهان است که در بیش از 150 کشور جهان به فروش می رسد. چای لیپتون که توسط سر توماس لیپتون در سال 1871 ساخته شد، در اصل محصولی بود که در آن زمان در فروشگاه مواد غذایی وی به نام لیپتون فروخته می شد. از آن زمان به بعد رشد کرده و به برند پیشرو در سراسر جهان تبدیل شده است .

17.مصر بزرگترین بازار چای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است .

18.برای تهیه‌ی 453 گرم چای به 2000 برگ سبز چای نیاز است و این مقدار چای 181 فنجان چای درست می کند.

19. یک بسته چای نیم کیلویی 90 فنجان به شما چای می‌دهد .

به احتمال زیاد براتون اتفاق افتاده که یک بسته چای 500 گرمی خریدید و پس از دم کردن اصلا از رنگ و طعمش خوشتون نیومده ولی مجبور بودید حداقل تا اتمام بسته از همین چای استفاده کنید و  برای خرید بسته بعدی چای همچنان مشکل پابرجاست چون از چگونگی شناسایی چای مرغوب و مطابق ذائقه تان اطلاعی ندارید.

فارغ از اینکه شما چقدر چای را می‌شناسید باید حق انتخاب داشته باشید و با انواع مختلف چای (کله مورچه، باروتی، شکسته، قلم و چای سبز) و کشورهای تولیدکننده چای (سیلان ، هند ، ایران ، چین) آشنا شوید.

تلاش کرده ایم قسمتی تخصصی برای خرید حداقلی چای با کمترین وزن ممکن آماده کنیم. که انواع چای ریز و درشت با زمان طبخ، طعم، رنگ و گسی متفاوت را شامل شود تا بتوانیم ذائقه ها و سلیقه های متنوع رو پوشش دهیم .

مزایای خرید از چای بازِ آی گراش

☕به جای خرید یک نوع چای به مقدار بسته بندی های متداول ، می‌توانید 5 بسته 100گرمی از مرغوب ترین چای های موجود در بازار
و کاملا خالص خریداری کنید و هر کدام به ذائقه‌تان خوشایند بود سفارش بیشتری بدهید .
☕ خودتان با ترکیب چند نوع چای مزه دلخواهتان را پیدا کنید . (ترکیبی)
☕انواع و اقسام چای مانند : سبز، سبز گل یاس، ترش و سفید به سبد خریدتان اضافه کنید . (تنوع)
☕بدست آوردن اطلاعات گهر بار در حوزه چای . ( تخصص)
☕خرید به ذائقه‌ی استان های مختلف و در کشور عزیزمان ( سایز و نوع چای)
یک بار امتحانش می‌ارزه، خودتو برای همیشه از انتخاب بد راحت کن!

و بیستمین مورد از حقایق چای :

20. چای یخی در اوایل سال 1904 توسط بریتانیایی ها اختراع شد. اعتقاد بر این است که چای یخی در سال 1904 توسط یک تاجر چای بریتانیایی به نام ریچارد بلچیندن اختراع شد . بزرگترین چالش در آن زمان یافتن و نگهداری خود یخ بود .

21. شما می توانید سطح کافئین را از طریق خیساندن کنترل کنید .

22. چای از گیاه camelia sinensis به دست می‌آید . این گیاه بومی آسیا است و گزارش شده که نخستین بار در چین روییده است .

23. همان گیاه کاملیا سیننسیس چای سیاه، سفید، سبز، اولانگ و زرد می دهد.  برگ های جوان چای برای تولید محصولات مختلف چای تحت روش های مختلف فرآوری قرار می گیرند .

24.بر اساس گزارش ها، چینی ها بیش از 2000 سال است که چای مصرف می کنند و برخی استدلال می کنند که چای گیاه دارویی “عرفانی” است که در حماسه هندو رامایانا ذکر شده است. در سال 1800 توسط بریتانیایی ها به سریلانکا معرفی شد .

25. ملکه کاترین براگانسا (ملکه چارلز دوم) انگلستان کسی است که باید به خاطر مد روز کردن «چای بعد از ظهر» در قرن هفدهم تشکر کرد .

26. در ابتدا چای را به دلیل خواص گیاهی و خواص دارویی آن می نوشیدند .  با وجود اینکه امروزه به صورت اجتماعی مصرف می شود، خواص دارویی آن فراموش نشده است .

27. مصرف چای در جهان شامل 90 درصد چای سیاه، 4 درصد سبز و 1 درصد چای اولانگ و طعم دار است .

28. آمریکایی ها چای سرد را اختراع کردند80% درصد از کل جمعیت ایالات متحده چای سرد مصرف می کنند .

29. آمریکایی ها چای کیسه ای را اختراع کردند ، زیرا برای نوشیدن یک فنجان چای باید یک قوری دم می‌کردند و اگر همان قوری دوباره گرم می‌شد تبدیل به چای کهنه و غیر قابل خوردن می‌شد .در نتیجه چای گران قیمت به هدر می‌رفت ، امروزه چای کیسه ای حاوی مقدار مناسبی چای برای دم آوری یک فنجان یا بیشتر است که از هدر رفتن مقدار زیادی جلوگیری می‌کند .

30. چای سیلان یکی از باکیفیت ترین چای ها در جهان به حساب می آید. چای های مختلف تکنیک ها و زمان دم کردن خاص خود را دارند. استفاده از آب تمیز جوشانده شده تا صد درجه برای یک فنجان چای سیاه خوشمزه سیلان ضروری است .

31. قابل درک است که افتخار کشت تجاری چای و ایجاد بازاری برای آن در سراسر جهان، باید به بریتانیایی ها برسد . پرتغالی ها و هلندی ها نیز در نوشیدن چای در مرزهای آسیا مشارکت داشتند .

32.اعتقاد بر این است که چای در کاهش احتمال اختلالات کبدی، دیابت و حتی سکته مغزی تاثیر دارد . با این حال، از نظر علمی ثابت نشده است که چای سبز به کاهش وزن کمک می کند .

33. تخمین زده می شود که در هر روز 84 درصد از جمعیت عرب و 78 درصد از جمعیت روسیه چای، عمدتاً چای سیلان می‌نوشند .

34. اصطلاح “چای” از کلمات گویش چینی اولیه مانند “چای”، “چا” و “تای” گرفته شده است. در اردو به عنوان “چای”  پذیرفته شده است که تقریباً در هر کشوری با تغییرات جزئی استفاده می شود .

35. چای با بی شماری از مواد افزودنی مصرف می‌شود . در انگیس با لیمو ، در آسیا شیر و در هیمالیا با کره سرو می‌شود . بسیاری از ملل دیگر آن را با گیاهان و ادویه هایی مانند : دارچین ، هل و زعفران دم می‌شود .

36. کافئین موجود در چای نصف مقدار کافئین موجود در قهوه است .

37. گفته می شود که نوع سبز آن می تواند به تسکین گلودرد کمک کند ، و خطر بیماری را کاهش دهد .

38. چای همچنین برای تمیز کردن سطوح ، رنگ کردن طبیعی پارچه، ترش کردن گوشت، و برای کمک به از بین بردن لکه استفاده شده است .

39. بازیگران ایرانی در فیلم‌ها، به جای الکل چای کم رنگ می نوشند .

40. طولانی ترین دورهاکسیداسیون در چای سیاه اتفاق می افتد و کوتاه ترین آن در چای سفید .

در ادامه مقاله حقایق چای شما را به بازدید از فروشگاه تخصصی آی گراش دعوت می‌کنم .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *