کشور چای کجاست؟

کشور چای کجاست؟ این سوالی است که هر شخص به هر دلیلی ممکن است از موتور های جستجو پرسیده باشد، این سوال را به سادگی نمیتوان پاسخ داد و به طور قطع نام یک کشور را برد زیرا حدود 10کشور از جمله ایران از تولید کنندگان بزرگ چای در جهان هستند که هر کدام به سهم خود بازارجهانی را به دست گرفته اند .

از قدیمی ترین و اصلی ترین کشور های چای میتوان به هند و چین اشاره کرد که چین مهد چای نیز به شمار میرود .

به احتمال زیاد براتون اتفاق افتاده که یک بسته چای 500 گرمی خریدید و پس از دم کردن اصلا از رنگ و طعمش خوشتون نیومده ولی مجبور بودید حداقل تا اتمام بسته از همین چای استفاده کنید و  برای خرید بسته بعدی چای همچنان مشکل پابرجاست چون از چگونگی شناسایی چای مرغوب و مطابق ذائقه تان اطلاعی ندارید.

فارغ از اینکه شما چقدر چای را می‌شناسید باید حق انتخاب داشته باشید و با انواع مختلف چای (کله مورچه، باروتی، شکسته، قلم و چای سبز) و کشورهای تولیدکننده چای (سیلان ، هند ، ایران ، چین) آشنا شوید.

تلاش کرده ایم قسمتی تخصصی برای خرید حداقلی چای با کمترین وزن ممکن آماده کنیم. که انواع چای ریز و درشت با زمان طبخ، طعم، رنگ و گسی متفاوت را شامل شود تا بتوانیم ذائقه ها و سلیقه های متنوع رو پوشش دهیم .

مزایای خرید از چای بازِ آی گراش

به جای خرید یک نوع چای به مقدار بسته بندی های متداول ، می‌توانید 5 بسته 100گرمی از مرغوب ترین چای های موجود در بازار
و کاملا خالص خریداری کنید و هر کدام به ذائقه‌تان خوشایند بود سفارش بیشتری بدهید .
 خودتان با ترکیب چند نوع چای مزه دلخواهتان را پیدا کنید . (ترکیبی)
انواع و اقسام چای مانند : سبز، سبز گل یاس، ترش و سفید به سبد خریدتان اضافه کنید . (تنوع)
بدست آوردن اطلاعات گهر بار در حوزه چای . ( تخصص)
خرید به ذائقه‌ی استان های مختلف و در کشور عزیزمان سایز و نوع چای)
یک بار امتحانش می‌ارزه، خودتو برای همیشه از انتخاب بد راحت کن!
چای و کشور چین

چین

بیشتر صادرات از کشور چین چای سبز می باشد که از مرغوب ترین و با کیفیت ترین چای سبز جهان است .
یکی از مشخصه های مرغوبیت چای سبز ساچمه ای بودن آن است که دلیل این ظاهر جذاب دستگاه های تخصصی سورت کننده چای است که هر کشوری قادر به استفاده از این روش برای تهیه چای سبز نمی باشد .

چای هندوستان

هندوستان

و اما هندوستان، که احتمالا این کشور را با چای و بالیوود بشناسید. این کشور دارای آب و هوای متنوع از ارتفاعات پوشیده از برف هیمالیا تا بارندگی های زیاد در سراسر هند که همین آب و هوا هند را به کشوری حاصلخیز برای کشت انواع چای  تبدیل کرده است.

این دومین غول تولید کننده چای بخش بزرگی از اقتصاد خودرا با صادرات این نوشیدنی پرطرفدار می گذراند.

چای در کشور کنیا

کنیا

به ترتیب سومین کشور تولید کننده کنیا در شرق آفریقا است ، شاید کنیا را با چند مشخصه معروف بشناسید، طبیعت وحشی، فرهنگ لباس پوشیدن مردمانش و چای کله مورچه کنیا.

کنیا به دلیل مجاورت با اقیانوس هند دارای جغرافیای مناسبی برای کشاورزی است.

چای سیلان

سریلانکا

 

 رتبه چهارم را در لیست ما دارد: از نظر جغرافیایی سریلانکا جزیره ای در جنوب هند است و قدیم به سیلان معروف بوده که این نام قدیمی همچنان بر روی محصولات چای این کشور مانده

با نگاهی به بسته بندی چای های موجود در فروشگاه ها به راحتی می توانید به این موضوع پی ببرید.

کشور سریلانکا دارای اقتصاد ضعیف و مشکلات داخلی بسیار است که کشاورزی بخش عمده اقتصاد این کشور را تشکیل داده به صورتی که یک سوم نیروی کار این کشور در این حوزه مشغول به کار هستند همه این عوامل بر قیمت چای صادراتی آن تاثیر بسزایی می گذارد .

چای در کشور ترکیه

ترکیه

رتبه پنجمین تولید کننده چای جهان یا همان کشور چای خودمون کسی نیست جز؟اگه گفتین؟ خب البته که توی تیتر دیدین ! من که خودم فکرشو نمیکردم کشور دوست و همسایه ترکیه باشه!

ترکیه کشوری وسیع است که اصطلاحا به آن اوراسیا می گویند(ترکیب اروپا و آسیا) و در نتیجه با تنوع آب و هوایی بالا استاین

این کشور علاوه بر دارا بودن رتبه پنجم در صنعت چای چهاردهمین تولید کننده بزرگ اتومبیل در جهان است .

علاوه بر این صنعت گردشگری و توریسم در این کشور دارای رونق زیادی است که بخش اعظم آن را هموطنان خودمان تشکیل داده‌اند .

چای در کشور اندولزی

اندولزی

اندولزی گوی ششمین کشور را از رقبا گرفته  و می تازد که نه تنها در تولید و صادرات چای بلکه محصولاتی نظیر: قهوه، توتون، برنج و کائوچو صادرات گسترده ای دارد.

این کشور از جزایر کوچک و بزرگی تشکیل شده و در جنوب شرقی آسیا و اقیانوس کبیر قرار دارد. اندولزی را میتوان بزرگترین مجمع الجزایر جهان دانست که بین دو خشکی یعنی جنوب شرقی آسیا و استرالیا قرار دارد .

چای در کشور ویتنام

ویتنام

بله رسیدیم به هفتمی! کسی نیست جز ویتنام.

احتمالا نام ویتنام شما را یاد جنگ خانمان سوز با آمریکا می اندازد و فیلم های هالیوودی ، اما حالا بعد از خواندن این مقاله یاد چای نیز میوفتید . اقتصاد این کشور بعد از جنگ تقریبا از بین رفت با این حال توانسته در صنعت چای هفتمین تولید کننده جهان باشد .

چای در کشور ژاپن

ژاپن

از نظر جغرافیایی در شرق آسیا قرار دارد و با کشور های روسیه ، چین و شبه جزیره کره همسایه است.

ژاپن پس از آمریکا و چین بزرگترین  اقتصاد دنیا و دومین اقتصاد آسیا را داراست  که بیشترین صادرات آن مربوط به حوزه الکترونیک و حمل و نقل است با این حال هشتمین جایگاه صادرات چای جهان را دارد .

چای ایرانی

ایران

در این جای مقاله رسیدیم به اصل مطلب، در جایگاه نهم کشور پهناور با تنوع آب و هوایی مطلوب و مردمانی زحمت کش و عزیزمان ایران.
شاید حس کنید از ارق ملی زیاد خودم کمی به مقاله تزریق می کنم اما واقعیت این است که به جرات میتوان گفت ایران به راحتی پتانسیل ژاپن شدن را تنها به واسطه‌ی جغرافیا و منابع خود را داشت این مهم را با فاکتور از نیروی کار و صنعت توریسم عرض می کنم که متاسفانه متاسفانه به دلیل بسیاری از مشکلات سیاسی موجود و تحریم ها حتی از ده درصد این پتانسیل هم استفاده نمی شود.
صنعت چای در ایران قدمت زیادی ندارد و به سال 1277 خورشیدی که کاشف السلطنه (مقاله کاشف السلطنه) بوته چای را وارد کرد بر میگردد.
شاید یکی از دلایل جایگاه نهم بودن ایران در صنعت چای را بتوان تکنولوژی پایین دستگاه های سورت کننده و قدیمی بودن بوته ها دانست که این عوامل میتواند از کیفیت چای تولید شده بکاهد و در نتیجه میزان صادرات کاهش می یابد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *