چای نوشیدنی افسانه ای

تا حالا شده یک روز صبح که با چشمان خواب آلود مشغول دم کردن چای هستید تا نوش جان کنید و به سرکار برید به این فکر کنید که اصلا این نوشیدنی گرما بخشی که  نمی توان روز را بدون آن شروع کرد از کجا آمده و آمدنش بهر چه بود؟شاید نه و شاید هم خیلی وقت بوده که دنبال مقاله ای جامع می گشتید که دغدغه های ذهنی شما را پاسخ دهد،شما می توانید خانم خانه دار  باشید یا حتی فروشنده چای که به دنبال افزایش اطلاعات خود از چای هستید.باید بهتون بگم که جای درستی اومدید قراره شما رو با دنیای جدیدی آشنا کنم پس همسفران عزیز خیلی خوش اومدید.                

بعد از  آب،چای محبوب ترین نوشیدنی جهان است.ولی پرسش اصلی این است که اصلا چای چیست و از کجا آمده است؟

نوشیدنی افسانه ای

نوشیدنی افسانه ای

تا حالا شده یک روز صبح که با چشمان خواب آلود مشغول دم کردن چای هستید تا نوش جان کنید و به سرکار برید به این فکر کنید که اصلا این نوشیدنی گرما بخشی که  نمی توان روز را بدون آن شروع کرد از کجا آمده و آمدنش بهر چه بود؟شاید نه و شاید هم خیلی وقت بوده که دنبال مقاله ای جامع می گشتید که دغدغه های ذهنی شما را پاسخ دهد،شما می توانید خانم خانه دار  باشید یا حتی فروشنده چای که به دنبال افزایش اطلاعات خود از چای هستید.باید بهتون بگم که جای درستی اومدید قراره شما رو با دنیای جدیدی آشنا کنم پس همسفران عزیز خیلی خوش اومدید.                

بعد از  آب،چای محبوب ترین نوشیدنی جهان است.ولی پرسش اصلی این است که اصلا چای چیست و از کجا آمده است؟

 

چای چیست؟

چای چیست ؟

هر چقدر هم که این داستان هارو افسانه بدونیم اینکه خاستگاه چای آسیای شرقی و چین بوده برایمان قدر مسلم است، ولی دوستان باور کنید موضوع جذاب تر از افسانه های پیدایش چای این است که تمام تنوع چای که در ادامه بیشتر بهش می پردازیم فقط از یک گونه گیاه به کاملیا سیننسیس(camellia sinensis) به وجود می آید و علت تنوع چای ، فرآیند های مختلفی است که پس از چینش روی برگ ها انجام می شود :

 

خواص چای

خواصی که در ذیل به آن می پردازم را تقریبا می توان به همه­ی انواع چای اطلاق نمود.

شاید از خاصیت ضدسرطانی چای به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها وپلی فنول های صحبت های زیادی شنیده باشید،اما از دیگر خواص چای می توان به:

بهبود عملکرد مغز:

بنا بر تحقیقات پژوهشگران،کافئین موجود در چای می تواند میزان ترشح دوپامین و اپی نفرین را افزایش دهد.این دو پیام رسان عصبی می توانند عملکرد مغز،حال روحی و توجه را افزایش دهند.

ا: ستحکام دندان واستخوان

وجود آنتی اکسیدان و فلوراید در چای جلوی ایجاد پلاک دندان و پوسیدگی دندان را می‌گیردو موجب تقویت مینای دندان نیز می شود و همچنین به تقویت استخوان کمک می کند.

آیا خوردن چای به کاهش وزن کمکی می کنند؟

اگر پاسخ پرسش خود را تنها در یک کلمه می خواهید باید این خبر خوش را بدهم که؛بله

فلاونوئیدهای موجود در چای با مهار آنزیم های تجزیه کننده­­ی لیپاز(آنزیم تجزیه کننده چربی) به تجزیه­ی چربی ها کمک می کند.از طرفی کافئین موجود در چای عمل آنزیم لیپاز را سرعت بخشیده و سرعت چربی سوزی را افزایش می دهد.

تحقیقات نیز نشان داده، نوشیدن چای پیش از صرف وعده های غذایی با ایجاد حس سیری کاذب به کاهش وزن کمک می کند،البته این نکته شایان ذکر است که نوشیدن چای به تنهایی نمی تواند معجزه­­ی لاغری کند،نوشیدن درست و به موقع چای در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب شما عزیزان را به نتیجه مطلوب می رساند.

آیا چای برای پوست و مو مفید است؟

تا حالا براتون پیش اومده وقتی از خواب بیدار می شوید زیر چشمتون پف کرده و یا سیاه شده باشه؟برای شخص من که زیاد اتفاق افتاده و هر بار که دنبال راه حل برای حل مشکلم می گردم مادرم چای را برایم تجویز می کند، و بله نتیجه می گیرم.استفاده از پنبه آغشته به چای سرد یا چای کیسه ای سرد شده به دلیل وجود پلی فنون در حل مشکل سیاهی و پف چشم بسیار نتیجه بخش است.

از دیگر فواید فوق العاده این نوشیدنی در دسترس می توان به:

مبارزه با عفونت های پوستی که از برکات وجود فلاونوئید در ترکیبات چای است اشاره کرد. تاخیردر پیری زودرس ،کمرنگ کردن لکه های پوستی و محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید نام برد.

باید حتما دیده باشید که مادر یا مادر بزرگ هایتان مشغول رنگ کردن موهای خود با چای و حنا هستند،این ترکیب به دلیل وجود اسید تانیک موجود در چای به مرور زمان موهای شما را تیره می کند.

همچنین وجود مقدار کمی سدیم، پتاسیم، منیزیم و فسفردر چای در تقویت مو موثر است.

 

 

انواع چای

انواع چای و کشور های تولید کننده

بزرگ ترین تولید کننده چای، مهد آن چین می باشد که حدود 35درصد بازار جهانی را در دست دارد

دومین کشور: بزرگ تامین کننده هند می باشد،صنعت چای در این کشور به دوران استعمار توسط انگستان بر می گردد.

سومین کشور:کنیا می باشد،چای کله مورچه این کشور از بهترین و مرغوب ترین ها می باشد.

چهارمین کشور(سریلانکا): قدمت کشت چای در این کشور به سال 1867زمانی که کشاورز بریتانیایی(جیمز تیلور)

پنجمین کشور(ترکیه):ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و مجاورت با دریای سیاه محل مناسبی برای کشت چای می باشد.

ششمین کشور(اندولزی):اندولزی ششمین تولید کننده چای می باشد که عمده تولید وصادرات آن چای سیاه می باشد.

هفتمین کشور(ویتنام):فرانسوی ها چای را به این کشور آوردند و طی 50 سال این صنعت چنان رشدی داشت که راه صادرات به اروپا و آفریقا باز شد،این صنعت در این کشور طی جنگ ویتنام به صورت قابل ملاحظه ای رکود داشت.

هشتمین کشور(ژاپن):بیشترین تولید چای این کشور مربوط به چای سبز است.

نهمین(ایران):پیشینه تولید و مصرف چای در ایران به 140سال پیش و زمانی که شهردار تهران کاشف السلطنه بوته های گیاه چای را به ایران آورد و کشت چای شروع شد،تا پیش از آن قهوه نوشیدنی محبوب بین ایرانیان بود که به دلیل دور بودن کشورهای تولید کننده قهوه جای خود را به چای داد.

آخرین و دهمین کشور آرژانتین:این کشور به دلیل داشتن آب و هوای نیمه گرم سیری،چای سیاه اکثر تولیدات آن را تشکیل می دهد.

 

در این قسمت مقاله مبحث چای را تخصصی تر دنبال می کنیم،به صورت کلی چای به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شود که بسته به ذائقه مردم در شهرها و اقلیم های مختلف مصرف می شود:

چای قلم

چای قلم از بوته های پایینی گیاه چای و همراه با ساقه چیده می شود به همین دلیل دارای ظاهری درشت تر نسبت به انواع دیگر چای بوده و این عامل در مدت زمان دم آوری این چای تاثیر مستقیم گذاشته است ،زمان حدودی دم آوری چای قلم 15تا20دقیقه است.

چای قلم

چای شکسته

برای تهیه این چای ابتدا باید تمام برگ های بوته چای چیده شود،سپس تمام ساقه ها جدا وو برگ های درشت چای خرد شود،پس از لحاظ ظاهری چای شکسته ظاهری ریزتر دارد و در نتیجه مدت زمان دم آن زودتر و در حدود8تا 10دقیقه می باشد.

چای شکسته

چای کله مورچه

این مدل چای که محبوب بسیاری از خانواده های ایرانی است،ظاهری بسیار ریز و مورچه مانند دارد که زمان دم  آن را به4الی8دقیقه کاهش می دهد.

این چای نیز مانند انواع دیگر طی فرآیند پژمرده سازی،فشردن، و خشک کردن به دست می آید و دلیل شکل ظاهری خاص آن حرارت و فشار زیاد دستگاه می باشد.

ذائقه چای مردم ایران

به طور کلی بازار مصرفی چای ایران به دو دسته ایرانی(چای لاهیجان و شمال کشور)و چای خارجی(چای وارداتی از کشورهای هندوستان،سریلانکا،چای سیلان..)تقسیم می شود.سهم چای ایرانی از این بازار مصرفی در خانه های مردم تنها 30درصد است،و70درصد در اختیار چای وارداتی می باشد.

حال باید به بررسی عامل سهم کوچک چای ایرانی در خانه های ایرانی می پردازیم:

سهم تولید چای ایرانی در مقیاس جهانی بین 10کشور عمده تولید کننده در قعر جدول و نهمین می باشد.در اینجا باید به تفاوت های چای ایرانی وخارجی بپردازیم:

 

تفاوت چای ایرانی و خارجی

به دلیل کهنه بودن بوته های چای در ایران(بیش از70سال) این چای؛دیر دم است و رنگ دهی خوبی ندارد،این دو عامل به تنهایی مصرف چای را دو برابر می کند و مقدار کافئین وارد شده به بدن را زیاد و در نتیجه باعث بروز مشکلات گوارشی،کافئین باعث تولید اسیدهای متنوعی می شود که جذب آن ها برای بدن مشکل است.همچنین مصرف بیش از حد چای باعث بروز یبوست می شود و در موارد حاد مشکلات جدی تر و سرطان را به دنبال دارد.

البته مواردی که گفته شد در خصوص چای خارجی هم صدق می کند و در کل می توان از آن ها با عنوان مضرات چای نام برد.

 

شیوه دم کردن صحیح چای

در ابتدا باید از ظروف مناسب دم کردن چای استفاده کرد،پس تا حد امکان از فلاسک و ظروف فلزی نظیر الومینیوم ،مس و برنجی خودداری کنید زیرا به سبب تولید واکنش شیمیایی در مزه و عطر چای اثر می گذارد و برای سلامتی نیز مفید نیست.

بهترین ظروف برای دم کردن چای در ابتدا ظروف چینی و در مراحل بعدی ظروف لعابدار و شیشه ای می باشد.

شاید بسیاری از شما چای خود را به روش نادرستی دم کرده و بدین ترتیب از عطر وطعم صددرصدی چای خود نمی توانید لذت کافی را ببرید،در اینجا با من همراه باشید تا نکاتی در ظاهر بی اهمیت اما کلیدی را به شما آموزش دهم:

هیچوقت آب گرم در سماورو نریزید!

حتما برایتان پیش آمده که عجله داشته اید و برای جوشیدن سریع تر، آب گرم داخل سماور خود ریخته اید و حتما بعد از آن لکه های چربی را هم در فنجان خود مشاهده کرده اید.ریختن آب گرم علاوه بر کاهش کیفیت و  مزه به رنگ چای نیز لطمه می زند، پس حتما از آب جوش 100درجه استفاده کنید.

هنگام ریختن آب جوش در قوری اجازه بدهید آب از قل زدن بیوفتد،زیرا باعث سوخته شدن چای می شود و به مزه ی خالص و فوق العاده چای آسیب می زند.

در صورتی که پیش از ریختن چای در قوری یا کتری آن را کمی زیر شیر آب گرم بگیرید تا جداره و محفظه آن اندکی گرم شود، چای بهتر و زودتر دم می‌آید. بهتراست از توری در قوری استفاده نکنید،با وجود توری چای نمی تواند کامل باز شود و عطر و طعم خوبی نمی دهد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *