چای خوب چیست ؟

چای خوب چیست ؟

بیشتر اوقات اینکه چه چای بخریم یا چای خوب چیست ، دغدغه ذهن ماست ، این پرسش را تنها کسی می‌تواند پاسخ دهد که چای شناس خوبی باشد ، به همین دلیل این سوال را از عموی خودم که سالهاست چای فروش است پرسیدم ، نکات جالبی گفت که خالی از لطف نیست با شما هم در این مقاله در میان بگذارم  .

روی بسته بندی چای های موجود در بازار می‌توانید شناسنامه‌ی آن را ببینید ، برای نمونه ؛

کشور کشت شده

در ادامه مقاله چای خوب ؛ معمولا نام کشور کشت شده روی بسته درج شده است ، برای مثال سریلانکا ، کنیا ، هندوستان (البته از کلمات آسام یا کلکته هم استفاده میشه که ایرادی ندارد) . . چای هر کدام از این اقلیم ها بسته به منطقه و آب و هوا طعم، رنگ ، و گسی متفاوتی دارند ؛ برای مثال در اینجا چای سیلان یا سریلانکا را با چای هندوستان مقایسه می‌کنیم:

چای سیلان زود دم است با رنگ قابل قبول و شفاف در مقابل هندوستان دیرتر دم می‌کشد و اساسا رنگ زیادی ندارد همچنین گسی بیشتری دارد .

با توجه به اینکه تمامی تولید کنندگان موظف هستند نام کشور تولید کننده را روی بسته بندی ذکر کنند با این اطلاعات به راحتی می‌توانید چای قابل قبول خود را بخرید ، توصیه می‌کنیم اگر کشور تولید کننده مشخص نبود خریداری نفرمایید .

نوع چای

در مقاله چای خوب ؛ روی بسته بندی چای همچنین نوع چای (شکسته ، قلم ، باروتی ، کله مورچه ) نوشته می‌شود که مدت زمان دم کشی ، طعم و ظاهر هر کدام متفاوت است :
کله مورچه : این چای از بقیه انواع چای ریز تر و زود دم تر است و بین ایرانیان از محبوبیت زیادی برخوردار است ، مدت زمان تقریبی دم کشی این چای بین 5 تا 7 دقیقه است و مرغوب ترین چای کله مورچه متعلق به کشور کنیا است .
باروتی : بدست آوری این چای حساس بوده و دستگاه های حساسی را نیز می‌طلبد . زمان دم آوری این چای از شکسته کمتر و از باروتی بیشتر است .
شکسته : از لحاظ ظاهری چای شکسته ظاهری ریزتر دارد و در نتیجه مدت زمان دم آن زودتر و در حدود8تا 10دقیقه می باشد .
قلم : ظاهری درشت تر نسبت به انواع دیگر چای بوده و این عامل در مدت زمان دم آوری این چای تاثیر مستقیم گذاشته است ، زمان حدودی دم آوری چای قلم 15تا20دقیقه است .

وزن خالص

وزن خالص

 اکثر بسته بندی های چای بصورت 450 گرمی پر می‌شوند ولی اصطلاحا به آنها نیم کیلویی یا 500 گرمی می‌گویند .

ارل گری (عطری) یا ساده بودن

چای با عطر برگاموت که به چای ارل گری نیز معروف است ، نخستین بار در دهه 1830 توسط آقای ارل گری ، نخست وزیر انگلستان که متوجه نتیجه مطلوب ترکیب این رایحه با چای شد ، آن را به بازار چای معرفی کرد که به سرعت معروف و محبوب گردید .

برگاموت میوه‌ای از خانواده‌ی مرکبات است با عطری بسیار دلنشین که همراه شدن این رایحه با چای سیلان ترکیب بسیار دلپذیری را بوجود می‌آورد بطوریکه امروزه طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد .

دم کردن چای

روش دم آوری

توجه داشته باشید که نکته‌ی مهم در دم آوری این است که چای جوشیده نشود . روی  بسته زمان دم کشی را 7تا10دقیقه می‌نویسند که ما توصیه می‌کنیم به جز چای ctc همه‌ی چای ها را حداقل یک ربع با حرارت غیر مستقیم باید دم بکشد تا تمام خواص داخل برگ چای را آزاد کند و چای خوش طعم و عطری بدهد .

روش نگهداری

چای خود را دور از رطوبت و مواد بو دار نظیر صابون و ادویه نگهداری نمایید . مناسب ترین ظرف برای نگهداری آن ، ظرف قوطی فلزی مناسب است که البته برندهایی در بازار وجود دارند که چای را به صورت بسته بندی قوطی فلزی عرضه می‌کنند .

در نهایت به مشخصات کارخانه و محل بسته بندی می‌رسیم که این مشخصات خیالمان را از بابت اینکه چای قاچاق مصرف نمی‌کنیم راحت می‌کند . توجه داشته باشید بسته‌ی خریداری شده دارای پروانه‌ی بهداشت و استاندارد باشد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *