فواید چای برای سلامتی

فواید چای برای سلامتی

نوشیدن چای از زمانهای قدیم یک عادت تقویت کننده سلامتی در نظر گرفته شده است . تحقیقات پزشکی نوین مبنای علمی برای این باور را فراهم می‌کند . با هر مطالعه جدیدی که در ادبیات علمی منتشر می‌شود شواهدی هست که از مزایای سلامتی نوشیدن چای حمایت می‌کند .

وقتی دانشمندان یا افراد محقق در مورد چای صحبت می کنند، منظورشان چای سیاه، سبز، سفید یا اولانگ است که همگی از برگ های گیاه کاملیاسیننسیس تهیه می‌شوند . دمنوش های گیاهی مانند بابونه و نعناع چای محسوب نمی‌شوند زیرا دم کرده‌ی سایر گیاهان با ویژگی های تغذیه‌ای متفاوت هستند .

آنچه این چهار نوع چای را از یکدیگر متمایز می کند، نحوه تهیه برگ ها و بالغ بودن آنهاست که هم بر طعم و هم بر محتوای غذایی تأثیر می گذارد . چای سیاه از برگ هایی که پژمرده و سپس کاملا اکسید شده اند تهیه می‌شود ( به این معنی که مواد شیمیایی موجود در برگ ها از طریق قرار گرفتن در معرض هوا اکسید می‌شوند ) .

برگ های چای سفید و سبز اکسیده نمی‌شوند و چای اولانگ نیز تا حدی اکسیده می‌شود .

ویتامین b1 ، اگر چه تقریبا هیچ کالری ندارد ، اما حاوی مقادیر شگفت انگیزی از مواد مغذی و دارویی است .

از جمله ویتامین هایی مانند تیامین نیز در چای وجود دارد . چای همچنین سرشار از پتاسیم است ، اگر چه محتوای آن نیاسین ، بیوتین و اینوزیتول هستند . چای همچنین حاوی کلسیم ، روی و منگنز است.

این پلی فنول‌ها هستند که چای را به ستاره بسیاری از مطالعات تبدیل کرده‌اند، زیرا محققان تلاش می‌کنند بفهمند که آیا تمام این پتانسیل شیمیایی به یک ضربه واقعی برای مبارزه با بیماری تبدیل می‌شود یا خیر. بیشتر تحقیقات روی چای سیاه متمرکز شده است، چیزی که حدود 75 درصد از مردم جهان می نوشند، و چای سبز، رایج ترین نوع مصرف در چین و ژاپن است . چای سبز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است ، به  همین دلیل است که هر ساله پنج برابر بیشتر از چای سیاه مطالعاتی در مورد چای سبز انجام می شود.

به همین دلیل است که هر ساله پنج برابر بیشتر از چای سیاه مطالعاتی در مورد چای سبز انجام می شود.

چای و بیماری قلبی

در ادامه‌ی مقاله‌ی فواید چای برای سلامتی  می‌پردازیم به مطالعات اپیدمیولوژیک که نشان داده است ، مصرف منظم چای با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است. مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن سه فنجان چای در روز خطر انفارکتوس میوکارد را تا 11 درصد کاهش می دهد .

پیشگیری از سرطان با چای

پیشگیری از سرطان با چای

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که پلی فنول‌های چای ممکن است مستقیماً با مواد سرطان‌زای شیمیایی از جمله سرطان‌های پوست، ریه، حفره دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، کبد، پانکراس، مثانه، واکنش نشان داده و آن‌ها را خنثی کنند. علاوه بر فعالیت آنتی‌اکسیدانی که در بالا ذکر شد، پلی فنول‌های چای ممکن است آنزیم‌های دخیل در تشکیل تومور را نیز تغییر دهند، از تکثیر سلول‌های بدخیم جلوگیری کنند و بر علیه انواع باکتری‌هایی که سرطان معده را افزایش می‌دهند، عمل کنند.
بر اساس برخی مطالعات آمریکایی، نوشیدن چای ممکن است در برابر سرطان سینه و تخمدان نیز محافظت کند .

سلامت دهان با چای

چای و سلامت دهان

چای حاوی مقادیر قابل توجهی فلوراید است و می تواند به میزان قابل توجهی در مصرف روزانه فلوراید کمک کند و به کاهش پوسیدگی دندان کمک کند. پلی فنول‌های چای همچنین ممکن است از رشد باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی می‌شوند، جلوگیری کرده یا آن‌ها را برای دندان‌ها کمتر مضر کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که چای همچنین می‌تواند از رشد میکروارگانیسم‌های مضری که باعث التهاب و بیماری‌های دهان، از جمله برخی سرطان‌های دهان می‌شوند، جلوگیری کند.

چای و هضم

مشخص شده است که مصرف چای می تواند مقدار میکروارگانیسم های مضر مانند انتروباکتریاسه را که در دستگاه گوارش یافت می شود کاهش دهد و به طور همزمان تعداد آن ها مفید را افزایش دهد و سلامت گوارش را ارتقا دهد.

تاثیر چای بر مغز

چای و فواید مغز

به گفته پرسنل تحقیقات، مصرف یک تا چهار فنجان چای سیاه یا سبز در روز با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است. تحقیقات بیشتری باید در مورد سایر مزایای بالقوه انجام شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که کاتچین و کافئین موجود در چای سبز ممکن است به افرادی که رژیم می گیرند، متابولیسم کمی را افزایش دهد که می تواند به سوزاندن چند ده کالری اضافی در روز منجر شود، همچنین EGCG، آن آنتی اکسیدان چای سبز، تعداد سلول های تقویت کننده ایمنی مهم (به نام سلول های T تنظیمی) را افزایش می دهد – اما فقط در یک مطالعه حیوانی .

اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات انجام شده مشاهده‌ای بوده است، به این معنی که دانشمندان نمی‌توانند بدانند که آیا تقویت‌های پزشکی مشاهده شده در نوشیدنی‌های چای قطعاً نتیجه آن عادت است یا عامل دیگری که این افراد را سالم‌تر می‌کند. و بسیاری از مطالعاتی که به بررسی ترکیبات خاص در چای پرداخته اند، در آزمایشگاه ها یا روی حیوانات انجام شده است، نه روی افراد. دانشیار دپارتمان علوم تغذیه و ورزش در دانشکده علوم بیولوژیکی و سلامت جمعیت در دانشگاه ایالتی اورگان توضیح می‌دهد:(( این مواد شیمیایی به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در یک لوله آزمایش عمل می‌کنند، اما ممکن است این کار را در بدن شما انجام ندهند .))

با این حال، متخصصان موافق هستند که یک یا پنج عدد فنجان روزانه به شما آسیبی نمی رساند و ممکن است به مبارزه با بیماری کمک کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *